Mikä ihmeen LIPOKO?

Eri ministeriöiden hallinnonaloilla toteutettavia liikunnan edistämisen toimenpiteitä koordinoi virkamiestasoinen Liikuntapolitiikan koordinaatioelin (LIPOKO). Toimikaudella 2023‒2027 LIPOKO:ssa on edustettuina 10 ministeriötä ja 11 asiantuntijajäsentä eri hallinnonalojen virastoista, järjestöistä ja tutkimuslaitoksista.

LIPOKO toimeenpanee pääministeri Petteri Orpon hallituksen poikkihallinnollista Suomi liikkeelle -ohjelmaa. Ohjelman toimenpiteillä luodaan pysyviä yhteiskunnan rakenteita, jotka mahdollistavat entistä paremmat edellytykset arjessa liikkumiselle. Toimenpiteet liittyvät viiteen kokonaisuuteen, joilla muutetaan toimintakulttuureita liikunnallisimmiksi, vahvistetaan liikuntaneuvontaa, luodaan liikkumisen olosuhteita, lisätään liikkumisen osaamista ja kehitetään liikkumiseen kannustavaa verotusta.

Suomi liikkeelle -ohjelman tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. Ohjelman 16 toimenpidettä toteutetaan eri ministeriöiden hallinnonaloilla. Ministeriöiden valmistelemien ehdotusten pohjalta Liikunnallisen elämäntavan ja toimintakyvyn ministerityöryhmä linjasi syyskuussa Suomi liikkeelle -ohjelman 20 miljoonan euron määrärahankohdennukset eri hallinnonalojen liikkumisen edistämisen toimenpiteisiin vuonna 2025.

LIPOKO:n puheenjohtajana toimiva OKM:n ylijohtaja Esko Ranto, mitä asioita listaisit LIPOKO:n saavutuksiksi suomalaisessa liikuntapolitiikassa?

LIPOKO-työ aloitettiin edellisellä hallituskaudella ja kuluvalla hallituskaudella yhteistyö on syventynyt entisestään. Tärkeimpänä saavutuksena pidän sitä, että nykyään ymmärretään yhä vahvemmin, että väestön liikkumiseen vaikutetaan valtionhallinnossa varsinaisen liikuntapolitiikan lisäksi monilla eri sektoreilla, kuten kasvatuksessa ja koulutuksessa sekä liikenne-, maankäyttö- ja sosiaali- ja terveyssektoreilla.

Ympäristöministeriön erityisasiantuntija Miliza Malmelin, miten LIPOKO-työskentely nivoutuu omaan työnkuvaasi?

Edistän omassa työssäni luonnon virkistyskäyttöä eli ihmisten mahdollisuuksia liikkua ja viettää aikaa luonnossa. Koska luonto, ulkoilualueet ja kevyen liikenteen väylät ovat suomalaisten mieluisimmat liikuntapaikat, näiden olosuhteiden vaaliminen ja kehittäminen ovat keskeistä, kun suomalaisten liikkumista halutaan lisätä. Työni ytimessä on Kansallinen luonnon virkistyskäytön strategia 2030 ja sen toimeenpanon johtaminen.

Liikenne- ja viestintäministeriön suunnittelija Edgar Pyhälä, miten LIPOKO-työskentely nivoutuu omaan työnkuvaasi?

Tällä hetkellä LIPOKO-työryhmässä käytävä keskustelu Suomi liikkeelle -ohjelman toimeenpanosta ja aktiivisen liikkumisen lisäämisestä nivoutuu liikenteen hallinnonalan näkökulmasta erityisesti päivittyvän valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmisteluun. Suunnitelmassa käsitellään muun muassa toimivan ja turvallisen kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuurin kehittämistä. LIPOKO-työ luo laajaa näkökulmaa liikkumisen edistämiseen ja kokoaa eri hallinnonalat yhteisen liikkumattomuusongelman ääreen. Kävelyn ja pyöräilyn hyötyjä ja edistämisen merkitystä tarkastellaan liikenteenkin hallinnonalalla aiempaa painokkaammin myös terveyshyötyjen näkökulmasta, eikä vain liikenneturvallisuuden ja päästövähennysten kautta.