Online-enkäten om motion för barn och unga
Online-enkäten ger feedback om dina motionsvanor och ger dig tips för mångsidig motion.
Webbapplikationen hjälper enkätsvararen att bedöma sitt fysiska aktivitet och ger respons om hur sina motionsvanor stämmer överens med rekommendationen om fysisk aktivitet för barn och unga i åldern 7–17.
Online-enkäten erbjuder en sammanfattning av veckans motion och sömn med hjälp av grafiska diagram. Den sporrar också svararen att reflektera över sitt behov av förändring när det gäller motion och sömn. Dessutom kan svararen få tips för att öka sitt välbefinnande.
Online-enkäten främst riktar sig till 10–17-åringar. Applikationen används anonymt. Det tar ca 5–10 minuter att fylla i enkäten.
With the online application you can easily assess your physical activity and get feedback on how your habits compare to the physical activity recommendations for 7–17-year-olds.
The questionnaire gives you a summary of your physical activity and sleep over a week, complete with diagrams. It also encourages you to think about whether you need to change your habits.
This online questionnaire is mainly for young people aged 10–17, and you can use it anonymously.
The images present how physical activity can be accumulated during a week for a fifth grade, an eighth grade, or a secondary education student. There are examples for goal-oriented athletes and students who are physically active self-directed.
Different colors at the top of the images describe the perceived intensity of physical activity.
See images.
Exempelbilderna visar på vilka olika sätt en målmedvetet eller självständigt motionerande femteklassare, åttondeklassare och andra stadiets förstaårsstuderande får ihop motion.
De olika färgerna motsvarar motionens intensitet. Intensitetsområdena förklaras i exempelbildens övre kant. Mörkgrön motsvarar ansträngande motion, ljusgrön motsvarar rask motion, gul motsvarar lätt motion och turkos motsvarar muskel- och skelettstärkande motion.
Se exempelbilderna.
Lukujärjestyksen tapaan esitetyt kuvat kertovat esimerkkejä siitä, miten omatoimisesti liikkuvalle ja tavoitteellisesti urheilevalle 5.-luokkalaiselle, 8.-luokkalaiselle ja toisen asteen 1. vuosikurssin opiskelijalle, voi kertyä liikkumisuosituksen mukaisesti liikettä viikossa.